Sunday, 11 December 2011

Cucur Topi

Assalamualaikum....
Selamat berhari minggu semua, pegi jalan2 kemana semua ari ni...wan tak de kemana2 la sementara Along dalam tempoh berpantang ni...alahai...nak ikutkan rasa boring sangat, nak plak anak2 yang lain dok merengek ajak berjalan la, pergi mancing la, mandi kolam la....macam2. Tapi nak buat macam mana....kena la tunggu elok dulu nak kemana2 pun. Abahnya pun cuti kerja 4 ari, dok terperuk kat umah je la.

Pagi tadi masak cucur topi lagi...buat satu adunan je sbb kehabisan stok tepung gandum haha...sebelum ni tak pernah kehabisan stok gandum, ade je stok kat dalam laci kabinet dapur tu...ermmm...nampak sangat cuti sekolah ni kuat makan gandum ehehe...ye la asyik mencucur...melempeng je kerjanya hehe...so ari ni tugas abah la pegi beli stok gandum lg...sbb anak2 dah bising tak puas makan cucur topi td, dapat 2 keping sorang je...kesian...


Resepi ni wan skodeng kat myresepi...lupa plak nama tuan punya resepi ni...apapun tq yer..anak2 suka layan cucur topi ni...ingatkan feberet org2 lama je..ingat masa wan kecik2 dulu ni la kuih peberet wan makan sebelum pegi sekolah...ok la wan share kat sini yer...

Cucur Topi
Rujukan :Myresepi

Bahan-bahan:
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
5 sudu besar gula
2 sudu (KFC) garam
1 cawan air

Cara-cara:
Campurkan kesemua bahan2, kemudian kacau dengan whisk sehingga gula hancur. Perapkan semalaman.  Kemudian boleh la goreng.....

Adunan jangan terlalu cair dan jangan terlalu pekat.

No comments:

Post a Comment

takkan baca jer....komen la sikit :)