Monday, 19 December 2011

Ayam goreng sos thai

Assalamualaikum...selamat pagi...

Selamat memulakan tugas diminggu baru..pasti ramai yang tak ceria setiap kali datangnya ari isnin..hehe...sama la..time wan keja dulu pun nak bangun pegi kerja ari isnin cukup liat..tp kalau dah sampai tempat dapat jumpa kawan2 seronok plak. Pagi ni blh nak bersiaran awal sbb si kecik belum bangun lagi, kena cepat2 la ni kalau nak tepek apa2 kat sini, tak  boleh nak lepak lama2 ni...

Semalam wan masak ayam goreng dengan sos thai...wallaaaaa weiii mmg sedap dengan rasa pedas dan masamnya tuh...anak2 wan pun suka, ok tak nak membebel lama2 nanti sikecik bgn tak sempat plak.


Ayam goreng sos thai

Bahan A:
350gm paha ayam (dihiris nipis)
3 sudu besar tepung tempura
(wan gantikan serbuk kari ayam/dgg sbb tpg tempura xde)
1/4 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil serbuk perasa
1/4 sudu kecil lada sulah

Bahan B:
1/2 biji bawang besar (dipotong)
daun bawang (dipotong)
5 biji limau kasturi (diambil jusnya)
1 biji cili merah (dihiris)
10 biji cili padi (xnak pedas blh kurangkan)
1 sudu besar jus mangga
5 sudu besar sos thai

Cara2 membuatnya:
1)Perap ayam dengan bahan A selama 10 minit, kemudian goreng sehingga warna kekuningan.
2)Gaulkan bahan B sehingga sebati dan hiaskan di atas ayam yang telah digoreng tadi.





2 comments:

  1. Kecur kakak bila baca resepi ini. Jus limau kasturi tu mesti membuat rasa lebih sedap:)

    ReplyDelete
  2. Kakzakie...mmg kecur terasa masam2 limau kasturi tu...buat pun senang je kak...wan ratah jer...

    ReplyDelete

takkan baca jer....komen la sikit :)