Wednesday, 21 December 2011

Pengat keledek

Assalamualaikum...
Selamat petang...nak bersiaran kejap je lagi...anak2 semua dah bgn ni tp elok plak tak nangis...selalunya bangun tidur mesti nangis....ooowhh..lupa..kalau ade Aiman (anak jiran) ni 2 si kecik ni suka main ngan Aiman, dapat dengar suara Aiman kat luar umah pun dia orang dah kecoh2 dah panggil Aiman...nasib baik la Aiman pun suka melayan "Aiman tak kisah....hehe"
Cuaca ari ni mendung jer..meh kita pekena plak pengat keledek ni, citer bab keledek ni pun satu hal..jenuh nak menghabiskan keledek ni, masa balik kg raya haji lg, mak bg satu plastik besar...tp nak ikutkan en somi suruh beli 3 plastik besar sbb murah...nasib baik la tak terbeli 3..kalau tidak berakar la keledek ni kat dapur, yang satu plastik ni pun dah ada yg berakar..jadi nak tamatkan riwayat keledek ni terjadilah pengat keledek ni...satu periuk besar wan masak..ulur2 la kat jiran sikit...tak kuasa la nak makan anak beranak ni weihhh...naik kembung perut ni haaaa...
Pengat ni wan masak ikut selera wan jer..xder la main sukat2 resepinya hehehe...pengat ni banyak nak abiskan stok keledek.

Bahan2nya:
5 ketul keledek
1/2 cawan sagu
1 cawan susu pekat
1 kotak santan kecik
(jika kurang manis boleh tambahkan gula melaka@gula putih)
sedikit garam
2 helai daun pandan
Air secukupnya

Cara2nya:
1)Keledek dipotong dadu dan rebus
2)Sagu dibasuh dan rebus, dah masak,basuh dan toskan.
3)Masukkan santan, air, susu pekat, daun pandan. Apabila dah mendidih masukkan keledek dan sagu. Jika kurang manis boleh tambahkan gula putih @ gula melaka..

*Penggunaan susu pekat bg menambahkan rasa lemak manis dalam pengat.



No comments:

Post a Comment

takkan baca jer....komen la sikit :)