Wednesday, 28 December 2011

Spagetti Bolognese

Assalamualaikum w.b.t...

Jam dah hampir 12.30 tgh malam ni..terasa sunyi lak sebab semua dah tido...tak nak membebel banyak la..mata pun dah pedih2 ni, nak letak n3 ni yang masak ari ahad ari tuh..sbb tak kemana2 sbb en somi ade kerja, si along ni dok mintak suruh masakkan spagetti..so layan je la. Nak ikutkan baru jer bulan lepas masak spagetti tp masa tu wan guna resepi dari Chef liza...kali ni wan skodeng dapur yatiememories, wallaaaa...weiii sedap gak terasa cheesenya tuh..

Yatie..izinkan wan c&p resepi kat sini yer sebagai rujukan lepas ni...kepada kawan2 yang nak tahu kesedapanya boleh la cuba resepi ni.

Bahan-bahan:
  • 2 sudu besar minyak
  • 4 ulas bawang putih – ditumbuk halus
  • 1 labu bawang besar (jenis putih) – dikiub ½ cm
  • 1 helai daun bay kering
  • 400 gm daging kisar - (wan guna ayam kisar)
  • 400 gm tomato dalam tin – dikisar (kalau takde, guna 4 biji buah tomato yg masak ranum di ptng dadu dan tambah 4 sudu besar tomato sos...itu cara yatie)
  • 500 ml air
  • 2 sudu besar puri tomato
  • 1 kiub stok daging
  • 2 sudu besar oregano kering
  • 500 gm spaghetti – direbus al dente
  • Parutan keju secukupnya
  • Gula & garam secukup rasa
Cara membuatnya
  1. Panaskan minyak. Tumis bawang putih, bawang besar dan daun bay hingga keemasan.
  2. Masukkan daging, kacau hingga berubah warna dan kering airnya.
  3. Campurkan tomato, air, stok, puri, oregano, gula dan garam.
  4. Kacau hingga mendidih kemudian perlahankan api.
  5. Masak selama 45 minit atau hingga kuah pekat.
  6. Sajikan panas-panas dengan spaghetti dan keju parut.

No comments:

Post a Comment

takkan baca jer....komen la sikit :)