Wednesday, 28 December 2011

Sup Ayam

Assalamualaikum w.b.t

Dah masak untuk lunch semua ker...menu aper ari ni??? wan masak sup ayam jer, semalam dok nampak sup yang DJ tayang...lagipula anak2 suka kalau buat sup ayam, akan bertambah2 la makan nasi tuh, siap hirup kuah lagi,wan selalu masak sup..seminggu sekali tu mesti ade menu sup...anak kecik 2 orang ni memang suka la kalau makan nasi ade kuah sup...berselera betul la, biasa la tekak anak kecikkan..mmm....dah banyak wan mencuba resepi sup dan semalam ternampak plak DJ tayangkan sup ayamnya...nampak kelainan resepi cara DJ masak sup...ari ni wan pun nak mencuba la resepi DJ ni...

Ermmmm....mmg tak rugi mencuba..walaupun simple tapi sedap....penyediaannya pun tak susah mana, kalau kawan2 nak mencuba boleh la cuba dan rasa sendiri yer hehe....

 Resepi:DapurKu Sayang
Resepi Sup Ayam 
bahan-bahan :
* 1/2 ekor ayam (dipotong kecil2)
* 1 sudu makan perencah sup (dibancuh dgn sedikit air) - kiub ayam pun boleh
* rempah 4 sekawan (direndam dgn 1 cawan air panas)
* 2 biji bawang merah (ditumbuk)
* 1 ulas bawang putih (ditumbuk)
* 1 cm halia (ditumbuk)
* 1 sudu kecil lada hitam (ditumbuk)
* 2 biji ubi kentang (dipotong ikut suka)
* hirisan daun sup dan daun bawang
* hirisan karot
* bawang goreng
* hirisan cili merah
* air secukupnya
* garam secukupnya

cara-cara :
1- Panaskan 1 sudu besar minyak masak ke dalam periuk, tumis bahan-bahan tumbuk hingga garing.
2- Masukkan ayam. Kacau rata-rata. Biarkan ia kering seketika.
3- Masukkan air dari rempah 4 sekawan tadi, perencah sup dan tambahkan air secukupnya.
4- Masukkan ubi kentang. Kacau dan biarkan ia mendidih seketika.
5- Masukkan karot dan perasakan dengan garam.
6- Setelah masak, hiaskan dengan daun sup, cili merah dan bawang goreng.


No comments:

Post a Comment

takkan baca jer....komen la sikit :)