Wednesday, 18 January 2012

Bawal Masak Kari

Assalamualaikum...
Kari ni dah lama masak..entah macam mana boleh tercicir nak masukkan kat sini..en suami suka sangat kalau makan kari kepala ikan ni, nak plak kalau dimasak dengan kuah yg pekat dan agak pedas sikit...sebab dah tak tahu nak menu aper...so terpikir nak karikan aje bawal ni, kari ni pun masak biasa2 aje..

Bahan2:
  • 5 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 inci halia (dihiris @ atau diketuk)
  • 1 paket serbuk kari ikan Adabi
  • sedikit asam jawa @ 1sudu besar pes asam jawa
  • sekotak santan kecik
  • 2 cawan air
  • Bahan perisa dan sedikit gula.
Cara-cara:
  1. Kisar bawang merah, dan bawang putih. Kemudian bancuhkan bahan kisar, halia dan rempah kari dengan sedikit air. Tumis hingga pecah minyak.
  2. Kemudian masukkan air, asam jawa, santan, biarkan seketika.
  3. Apabila naik wap masukkan ikan, bahan perisa, sedikit gula jika perlu.

No comments:

Post a Comment

takkan baca jer....komen la sikit :)