Tuesday, 3 January 2012

Jejari Roti Rangup

Assalamualaikum....
N3 pertama tahun baru 2012, masih tak terlewat lagi nak ucapkan 'SELAMAT TAHUN BARU 2012' , kejapnya masa berlalu...bertambah lagi la umur tahun ni..mmmm...makin tue dah. Taknak berceloteh lama sbb mata pun dah berpinau ni belum tido lg, baru jer siapkan balut buku buat kali yang ke-2, pastu jahit lencana dan lipat kain...siang hari tak sempat nak ngadap semua ni...banyak gangguan. Ok lah...wan nak share jejari roti rangup ni yang wan masak pagi td, sebelum ni anak2 tak suka makan bahagian tepi roti tu, wan buang macam tu jer...membazir plak. sekarang dah tak membazir lagi dah, baru terpikir nak goreng bahagian tepi roti tu...sedap rupanya, wan pernah ikut stail nasyieen wat, roti tu dicelup dengan telur pastu ditabur dengan gula halus @ gula aising, wan dah cuba sekali tapi anak2 kurang suka sbb letak gula, so wan pun derhaka la sikit...wan buat celup tepung...mmm...sedap...rangup sangat....cicah ngan sos anak2 suka la, nak plak ngan sos thai.

Ni cara nasyieen buat:- 

24 keping tepi roti
1 biji telor
2 sudu besar susu segar
sedikit garam
gula halus @ gula aising secukupnya
mentega utk menggoreng
 cara-caranya:
  1. Masukkan telor, garam dan susu dalam mangkuk. Pukul telor biar sebati.
  2. Panaskan 2 sudu besar mentega, celup roti dalam campuran telur td dan goreng hingga perang.
  3. Buat sampai habis, kemudian tabur dengan gula halus atau gula aising.....
Yang ni cara2 wan buat:
1 cawan tepung
1 cawan air
2cm marjerin
1 sudu kecil garam dan gula
sedikit pewarna kuning.




No comments:

Post a Comment

takkan baca jer....komen la sikit :)