Wednesday, 18 January 2012

Nasi Mentega Kismis

Assalamualaikum....

Alahai...n3 dah berterabur la huhu...kalau dah banyak terkumpul macam ni la..hentam saja la hehe...nasi ni wan masak ari Jumaat last week...penat dok pikir menu..entah macam mana plak terpikir nak masak nasi ni...teringat plak nasi ni kat dapur Mat Gebu, so tak der la nak pikir panjang...terus la masak nasi ni sbb ari jumaat anak2 sekolah balik awal dan nak masuk balik sekolah petang lewat sikit..so boleh la layan makan nasi ni dengan kuzi ayam...
Cik Mat Gebu...sedap la nasi ni...penyediaannya pun simple jer...anak2 suka sangat sampai berpinggan nasi, siap request suruh masak lagi hari minggu ni. So...izinkan wan cnp resepi yer utk simpanan wan kat sini...halalkan yer Cik Mat Gebu....

Resepi:Mat Gebu @ Dapur Tanpa Sempadan

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 cawan beras basmathi, cuci dan rendam 25 minit, toskan. (wan guna beras biasa je..)
5 cawan air
1 cawan susu sejat "IDEAL"
1 kiub ayam "Maggi" (optional)
2 camca besar mentega
Garam secukup rasa
1/3 cawan kismis

BAHAN TUMIS :-)
1 biji bawang besar, didadu
2 ulas bawang putih, hiris
1 batang serai, dititik
1 helai daun pandan, disimpul
1 inci halia, hiris nipis
1 kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
2 biji buah pelaga

BAHAN HIASAN
Hirisan daun bawang
Hirisan daun sup
Bawang goreng

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam kuali, cairkan mentega, masukkan bahan tumis dan tumis hingga harum, masukkan beras dan kacau hingga mesra, masak 1-2 minit. Masukkan kiub ayam (hancurkan) dan gaul rata.
  2. Alih beras ke dalam rice cooker, tuang air dan susu, kacau rata. Tambah garam secukup rasa dan tanak nasi seperti biasa. Bila kering, taburkan kismis dan biar nasi betul2 masak. Gaul nasi dengan chopstik. Biar sekejap.
  3. Tabur bahan2 hiasan sebelum dihidangkan bersama acar dan lauk2 kegemeran. Selamat mencuba

No comments:

Post a Comment

takkan baca jer....komen la sikit :)