Wednesday, 11 January 2012

Puding Kastard Berkuah

Assalamualaikum w.b.t

Sejak buka sekolah ni....baru hari ni sempat nak letak n3 kat sini...sebelum ni dok jenguk2 jer, mmg tak sempat, mana nak layan si kecik lagi, tugas2 rumah lagi..nak plak anak wan yang paling kecik asyik dok melekat je kalau tengok ibunya melangkah kaki nak ke dapur..memang tak puas ati betul dia kalau tengok wan buat kerja dapur....ermmmm... jealous sangat pabila tengok kawan2 blogger setiap hari dok menghupdate...letak plak n3 yg mengancam...

Wan masak pun yang simple dimple jer..maklum la masak sambil berdukung sajer..time si kecik ni tidur dok berkejar wat kerja umah lain plak, kalau semua kerja nak tunggu buat masa sikecik tidur mmg tiap2 ari la kerja umah tertangguh...apa pun syukur diatas nikmat yang Allah kurniakan...diberi kesihatan yang baik utk menguruskan semua ni...

Ari ni nak tayang 'puding kastard berkuah'...puding ni kegemaran wan sekeluarga, sampai sikecik ni pun suka..kalau wan buat ni kena gandakan adunan...kalau setakat satu adunan jer mmg tak cukup.


Pilihan kids.....
Resepi asal:missima 
Salinan olahan:kitchenmyworld 

Bahan-bahan kastard:
  • 1 cawan tepung kastard
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 5 cawan air
  • 2-3 sudu besar susu pekat
  • 2-3 sudu besar gula pasir
Bahan-bahan kuah kastard:
  • 1 tin susu cair
  • 1 tin air (guna tin susu td)
  • 4 sudu besar gula
  • 4 sudu besar susu pekat
  • 1 sudu kecil esen
  • 1 biji kunung telor (optional)
  • 2 sudu besar tepung kastard
Bahan-bahan hiasan:
Fruit coctail @ nata de coco

Cara-cara membuatnya:
  • Masukkan tepung kastard kedalam periuk, campurkan garam dan gaul sebati.
  • Campurkan semua bahan2 cair, kacau sebati.
  • Masukkan bahan2 kastard diatas api kecil menggunakan senduk kayu, kacau selalu sehingga adunan kastard pekat berkilat.
  • Bila adunan kastard sudah meletup2, tutupkan api.
  • Tuangkan kastard dalam bekas yang bersesuaian.
  • Sejukkan.
Kuah kastard: 
  • Masukkan semua bahan2 dalam periuk.
  • Masak kuah hingga gula larut dan kuah agak pekat sedikit.
Hiasan puding:
  • Letakkan bahan2 hiasan atas puding yang dihidangkan bersama kuah kastard.

No comments:

Post a Comment

takkan baca jer....komen la sikit :)