Saturday, 11 February 2012

Surah dan Ayat-ayat Utama


Di antara yang dituntut dan dianjurkan ialah membaca surah-surah dan ayat-ayat yang disebut oleh beberapa Hadis Nabi saw tentang keutamaannya, dan dikhususkan ganjaran yang besar terhadap orang yang melazimkan diri untuk membacanya pada setengah-setengah waktu.

Di antaranya:
  • Surah Al-Kahfi
Membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat dan malamnya. Tersebut di dalam sebuah Hadis: "Siapa yang membacanya (surah Al-Kahfi), niscaya diampunkan dosanya hingga ke hari Jumaat yang hadapan dan dipancarkan cahaya dari tumitnya menjulang ke atas langit."
  • Surah Al-Baqarah
Di dalam suatu riwayat dikatakan: "Rumah yang dibacakan surah Al-Baqarah, tidak diduduki syaitan sampai 3 hari."
  • Surah Yasin
Bersabda Rasulallah saw: "Yasin itu hatinya Al-Quran, tiada seseorang yang membacanya dengan niat menujukan dirinya kepada Allah dan Hari Akhirat, melainkan diampunkan Allah dosanya."
Di dalam riwayat yang lain, Rasullallah saw bersabda: " Siapa yang membacanya(Yasin) sama seperti membaca Al-Quran sebanyak 10 kali."
  • Surah Al-Mulk
Bersabda Rasulallah saw: " Ia adalah surah yang mengandungi berbagai manfaat dan menyelamatkan manusia dari azab kubur."
Riwayat yang lain lagi: Bahawasanya surah Tabarak(Al-Mulk) itu tersemat di hati setiap Mu'min dan bahawasanya ia pernah memohon syafaat kepada seorang lalu diampunkan dosanya. Diberitakan daripada Jabir r.a berbunyi: Bahawa Rasulallah saw tidak akan tidur melainkan setelah membaca surah Alif-Lam Mim Tanzilul-Kitab (As-Sajdah) dan surah Tabarak(Al-Mulk) pada setiap malam.
  • Surah Ad-Dukhan
Bersabda Rasullallah saw: "Siapa yang membaca surah Ad-Dukhan pada malam hari, niscaya ia diampunkan Tuhan pada waktu paginya."
  • Surah Al-Waqiah
Rasulallah saw bersabda: "Barangsiapa membaca surah Al-Waqiah pada setiap malam tidak akan ditimpa kepapaan."
  • Surah Idza-Zulzilatil-Ardhu(Az-Zilzal)
Daripada Abu Hurairah r.a bahawasanya Nabi saw telah berkata: "Barangsiapa membaca pada malam hari surah Idza Zulzilatil-Ardhu)Az-Zilzal), maka akan diberikan pahala baginya seperti membaca setengah Al-Quran."
  • Surah Alhaakumut-Takatsur
Baginda bersabda: "Siapa yang membacanya, sama seperti membaca 1000 ayat."
  • Surah Qul Huwallahu Ahad(Al-Ikhlash)
Baginda bersabda: "Sesungguhnya surah ini menyamai sepertiga Al-Quran dan siapa yang membacanya 10 kali, dibina baginya suatu istana di dalam Syurga."
Adalah dianjurkan supaya kita membaca surah Al-Ikhlash ini sebanyak 10 kali, sesudah habis tiap-tiap sembahyang. Begitu pula pada setiap pagi dan petang dan ketika hendak tidur.
  • Surah Al-Fatihah
Nabi saw bersabda pula:"Sesungguhnya ia adalah surah yang amat utama di dalam Al-Quran. Ia dikenal sebagai Sab'ul-matsani(tujuh ayat yang mengandungi rahsia utama) dan ia juga dikenal sebagai Al-Quran yang Maha Agung".
  • Ayat Kursi
Ia adalah penghulu segala ayat-ayat al-Quran dan sesiapa yang membacanya sesudah setiap sembahyang fardhu, tidak akan terhalang antaranya dengan masuk Syurga kecuali mati saja. Dan sesiapa yang membacanya sebelum tidur tidak akan diganggu oleh syaitan hingga ia bangun pagi.
  • penutup surah Al-Baqarah
Ada sebuah riwayat yang menyebut: "Bahawa sesiapa yang membaca 2 ayat terakhir dari surah al-Baqarah pada setiap malam niscaya ia akan dicukupiNya."
Berkata nabi saw: "Ajarkanlah kedua ayat itu kepada isteri dan anak-anak kamu kerana kedua ayat itu adalah sebagai shalat, bacaan Al-Quran dan doa."
Allah swt semata2 yang boleh memberi taufiq dan bantuan, tiada Tuhan selain dari-Nya dan memadailah Allah sebagai tempat menyerah yang sebaik-baiknya.
Wallahu'alam.

**(Sumber dari buku (1)Nasihat Agama dan Wasiat Iman (2)Kumpulan Doa dan Zikir- Imam Nawawi )

Kredit buat pkasih

Indahnya Doa Solat Sunat Dhuha




“Ya Allah sesungguhnyanya
waktu dhuha itu waktu dhuhamu,

kecantikan itu ialah kecantikanmu,
keindahan itu keindahanmu,
kekuatan itu kekuatanmu,
kekuasaan itu kekuasaanmu
dan perlindungan itu perlindunganmu.”

Ya Allah jika rezekiku ada di langit, turunkanlah
dan jika ada di bumi, keluarkanlah,
jika sukar mudahkanlah,
jika haram sucikanlah,
Jika masih jauh dekatkanlah.
Berkat waktu dhuha, keagungan,
keindahan, kekuatan dan kekuasaanmu,
limpahkanlah kepada kami
segala yang telah engkau limpahkan
kepada hamba-hambamu yang soleh”

Makanan Ruh

 
 
Antara makanan ruh yg berkhasiat ialah selawat 100x sehari, insyaAllah. Setiap selawat kita kepada Rasulullah SAW, Allah akan selawat 10x kepada kita. Jadi kalau kita istiqamah selawat 100x sehari maka insyaAllah 1000x Allah balas selawat kepada kita. Maknanya Allah kurnia 1000 rahmat-Nya kepada kita. Sihat ruh insyaAllah.
Semasa pulang dari masjid antara perbualan saya dalam kereta dengan anak sulong saya ialah perihal diri manusia ada dua unsur iaitu jasad dan ruh. Kita makan 3x sehari untuk kuatkan dan sihatkan jasad. Namun kita sering lupa untuk bagi makan kepada ruh. Akibatnya ruh kita lemah dan tidak sihat. Sebab itulah kita rasa kekosongan. 24 jam yang Allah bagi itu banyak di isi dgn tidur, facebook, sms dan membuang masa. Dah cukup tidur malah berlebih tidur tapi mengantuk lagi.

Percayalah jasad yg sihat sahaja tidak memadai. Ruh perlukan pengisian. Sebab itu kita tengok fenomena di barat umpamanya, ramai anak muda yang punyai segala kemewahan dunia kini tercari-cari substance untuk ruh yang kekosongan. Seumpama berada di puncak dunia kerana ada segala tapi tiada kepuasan hidup, atau tetap merasa kesepian dan kekosongan. Mereka mencari Tuhan. Dalam pencarian ini, ramai yang berjumpa dengan keindahan Islam. Hingga menjadikan Islam agama yang paling laris di barat.

Manusia yang kekal pada kekosongan tadi, ada yang berpaling kepada arak dan dadah yang akhirnya membunuh jasad. Atau ada yang membunuh diri, atau membunuh orang sekeliling sebelum membunuh diri sendiri. Nampak mewah atau serba cukup pada jasad. Rupanya kosong pada ruh.

Di Malaysia juga nampaknya fenomena para artis yg punyai glamer dunia berhijrah meninggalkan dunia glamer untuk mendapat cahaya agama juga semakin berleluasa. Segala keseronokan yg dikecapi selama ini rupanya penuh kepuraan. Jasad tampak hebat tapi ruh sakit. Maka penyelesaian agama menjadi jalan keluar. Iaitu selepas mendapat hidayah Allah.

Berbalik kepada kuliah maghrib oleh Ustaz Hakim tadi, katanya istiqamahlah kita dalam beramal supaya diri kita ini menjadi semakin dekat dengan Allah. Cubalah bangun bertahajjud di sepertiga malam. Cubalah sekali sebulan. Kemudian sekali seminggu. Kemudian dua kali seminggu. Hingga akhirnya kita dapat istiqamah setiap malam bangun mendirikan solat tahajjud dan bermunajat kepada Allah.

Begitu juga kita cuba amalkan sunnah Rasulullah dalam kehidupan. Benda yang kecil2 seperti minum sambil duduk. Mulai malam ini kalau nak minum air kat dapur tu, duduk baru minum. Tinggalkan minum sambil berdiri. Niat aku ikut Rasulullah. Rasulullah minum sambil duduk. Contoh lain, aku makan ayam sebab Rasulullah pernah makan ayam. Perlakuan yg mengikut perlakuan Rasulullah, InsyaAllah menjadi ibadah.

Ustaz sarankan supaya kita amalkan berselawat kepada Rasullullah SAW sebanyak 100x sehari. Tak susah sebenarnya. Boleh dilakukan sambil naik motor, sambil memandu atau sambil berjalan. Yang penting amalkan. InsyaAllah kalau kita mengharapkan syafaat Rasulullah SAW di akhirat besok maka paraktikkanlah kecintaan kita kepada Rasulullah dengan berselawat kepadanya dan mengikuti sunnahnya bermula dengan perkara yang sekecil mana pun.

Maka saya pun berpesan kepada anak saya tadi, "Bang, amalkan selawat 100x sehari. Nak tidur baca surah 4 Qul, ayat Qursi dan doa. Jangan tidur macam tidur lembu. Beri makan ruh dengan mengaji Qur'an. Barulah tidak rasa payah nak mendirikan solat fardu. Barulah ringan untuk bangun malam. Barulah senang untuk solat sunat."


Apabila ruh sudah segar dan sihat, maka tidaklah rasa hidup ini kosong. Tidaklah sibuk dengan facebook, sms, riadah, kelas akademik, periksa dan makwe atau pakwe semata. 24jam yang Allah anugerah itu akan jadi lebih bermakna. Akan timbul kemanisan iman. Akan rindu kepada masjid, akan cintakan ilmu, suka kepada majlis2 ilmu, suka membaca buku, bersegera untuk bersolat, bersegera untuk ke surau dan masjid apabila mendengar seruan azan.

Mata bukan sekadar untuk melihat tapi pandang dan fikir akan kebesaran Allah pada setiap ciptaan-Nya. Sihat walafiat jasad dan ruh, fisikal dan ruhani.

Kredit untuk schooloftots

9 Mimpi Nabi Muhammad SAW

Daripada Abdul Rahman Bin Samurah ra berkata, Nabi Muhammad saw bersabda:

"Sesungguhnya aku telah mengalami mimpi-mimpi yang menakjubkan pada malam aku sebelum di Israqkan........"

1. Aku telah melihat seorang dari umatku telah di datang oleh malaikatul maut dengan keadaan yg amat mengerunkan untuk mengambil nyawanya,maka malaikat itu terhalang perbuatannya itu disebabkan oleh KETAATAN DAN KEPATUHANNYA KEPADA KEDUA IBUBAPANYA.

2. Aku melihat seorang dari umatku telah disediakan azab kubur yang amat menyiksakan, diselamatkan oleh berkat WUDUKNYA YANG SEMPURNA.

3. Aku melihat seorang dari umatku sedang dikerumuni oleh syaitan-syaitan dan iblis-iblis lakhnatullah, maka ia diselamatkan dengan berkat ZIKIRNYA YANG TULUS IKHLAS kepada Allah.

4. Aku melihat bagaimana umatku diseret dengan rantai yang diperbuat daripada api neraka jahanam yang dimasukkan dari mulut dan dikeluarkan rantai tersebut ke duburnya oleh malaikut Ahzab,tetapi SOLATNYA YANG KHUSUK DAN TIDAK MENUNJUK-NUNJUK telah melepaskannya dari seksaan itu.

5. Aku melihat umatku ditimpa dahaga yang amat berat, setiap kali dia mendatangi satu telaga di halang dari meminumnya,ketika itu datanglah pahala PUASANYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH SWT memberi minum hingga ia merasa puas.

6. Aku melihat umatku cuba untuk mendekati kumpulan para nabi yang sedang duduk berkumpulan-kumpulan, setiap kali dia datang dia akan diusir, maka menjelmalah MANDI JUNUB DENGAN RUKUN YANG SEMPURNANYA sambil ke kumpulanku seraya duduk disebelahku.

7. Aku melihat seorang dari umatku berada di dalam keadan gelap gelita di sekelilingnya, sedangkan dia sendiri di dalam keadaan binggung, maka datanglah pahala HAJI DAN UMRAHNYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH SWT lalu mengeluarkannya dari kegelapan kepada tempat yang terang-benderang.

8. Aku melihat umatku cuba berbicara dengan golongan orang mukmin tetapi mereka tidak pun membalas bicaranya,maka menjelmalah SIFAT SILATURRAHIMNYA DAN TIDAK SUKA BERMUSUH-MUSUHAN SESAMA UMATKU lalu menyeru kepada mereka agar menyambut bicaranya,lalu berbicara mereka dengannya.

9. Aku melihat umatku sedang menepis-nepis percikan api ke mukanya, maka segeralah menjelma pahala SEDEKAHNYA YANG IKHLAS KERANA ALLAH SWT lalu menabir muka dan kepalanya dari bahaya api tersebut.


BERSABDA RASULULLAH SAW: "SAMPAIKANLAH PESANANKU KEPADA UMATKU
YANG LAIN WALAUPUN DENGAN SEPOTONG AYAT"

7 Sunnah Rasulullah

Banyakkan berselawat terutamanya pada Hari Jumaat. Hidupkan Sunnah dalam kehidupan ini demi cinta pada Rasulullah dan redha Allah. Layakkan diri untuk menjadi umat Rasulullah. Umat yang mendapat pelbagai keistimewaan daripada Allah SWT. Semoga dilimpahkan dengan syafaat Rasullullah. Amiin.

 Terima kasih kepada schooloftots

Beruntungnya Orang Yang Rajin Mengaji

 Nabi Muhammad S.A.W bersabda : "Barangsiapa membaca surah Alam Nasyrah, seperti ia mendatangi aku dan aku mengambil kesempatan maka menjadi suatu kelapangan daripadaku".

Barangsiapa membiasakan membaca surah Alam Nasyrah selesai mengerjakan solat fardhu, nescaya Allah permudahkan urusannya serta dimudahkan segala keperluannya dan dimudahkan rezekinya.

Sesiapa yang membacanya nescaya Allah turut melapangkan dadanya serta dijauhkan daripada segala kesukaran dalam segala urusannya. Dihilangkan segala sifat kesal dan jemu, serta mendatangkan rajin dalam mengerjakan ibadat.

Barangsiapa membaca Alam Nasyrah sembilan kali sesudah solat fardhu nescaya Allah akan menjauhkan daripada kesempitan hidup dan dimudahkan rezeki dalam segala urusan.
 

Tanda-tanda Sebelum Sakaratulmaut

Assalamualaikum....
Kredit kepada empunya artikel yang sangat baik untuk dikongsikan bersama, dapat mesej ni dari teman2 fesbuk yang share kepada wan....so wan nak share kat blog ni plak, boleh dijadikan sebagai rujukan nanti agar tidak lupa dan alpa...


Orang yg bijak adalah orang yg sentiasa mengingati mati.

Tanda 100 hari sebelum sakaratulmaut.

Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma sama ada mereka sedar atau tidak sahaja.

Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar.

Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini.

Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

Tanda 40 hari sebelum hari mati.

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa.

Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika.

Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

• Tanda 7 hari.

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

Tanda 3 hari.

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit, hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

Tanda 1 hari.

Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

Tanda akhir.

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

Wallahua’lam..


"Demi MASA! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali
(1) orang-orang yang beriman, (2) dan yang beramal soleh
(3) dan yang berpesan2 pada kebenaran (4) dan yang berpesan2 pada kesabaran".
~Surah Al-'Asr.

Rahsia Solat Di Awal Waktu

Assalamualaikum w.b.t....
Lamanya tak mengupdate blog, dek kerana sibuk dengan tugas2 harian, tak terkejar rasanya. Disini wan nak kongsikan satu artikel ni yang cukup menarik bagi wan, dipetik dari blog seorang hamba Allah ni (boleh jenguk blog ni schooloftots )yang banyak berkongsi ilmu agama di alam maya, terima kasih tak terhingga kerana membenarkan untuk wan copy n paste kat blog wan untuk meluaskan lagi ilmu yang baik ni bagi pembaca yang sudi menjenguk blog wan.


Waktu Subuh

Pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh.

Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki.

Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu.

Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.


Waktu Zuhur

Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya.. Orang yang tengah sakit perut ceria tak ?


Waktu Asar

Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu ..). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita


Waktu Maghrib

Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. 



Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la .) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.


Waktu Isyak

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.


Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.


****


Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi,qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.

Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurniakan’ syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. 



Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. 


Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya.