Friday, 20 July 2012

Red Velvet Cake (Kek Baldu)

Assalamualaikum...

Selamat petang kawan2 semua...lama betul tak tayang kek kat sini..atas permintaan myfren...ku gagahi jugak la letak n3 kek red velvet aka kek baldu ni...malas nak story mory panjang la...cuma satu je nak cakap kek ni mmg sedap giler weiiii.....my kids mmg tergila2kan kek ni...


RED VELVET (RVC)

5 biji telur 

250 gram mentega 

*3 cawan tepung naik sendiri

*3 sudu makan koko powder

2 cawan gula kastor 

4 sudu makan pewarna Red Bright 

cawan buttermilk
1 sudu kecil baking powder

1 sudu kecil  cuka makan


1. Panaskan ketuhar 180 degree celcius.

2. Ayakkan bahan kering (*) menjadi satu bahagian ke dalam sebiji mangkuk. Ketepikan.

3. Pukul mentega dan gula hingga kembang

4. Masukkan telur sebiji demi sebiji

5. Dalam mangkuk buttermilk campurkan pewarna merah dan kacau sebati.

5. Masukkan tepung dan buttermilk, berselang-seli hingga habis. Pukul hingga kembang dan ringan. 

6. Larutkan baking powder dan cuka kemudian tuangkan kedalan adunan kek. Kaup dan balik-balikkan hingga sebati.

7. Tuang adunan ke dalam dulang pembakar dan bakar hingga kek masak



KRIM:

500 gr
am krim keju Phillidephia
1 cawan krim putar

Pukul krim keju hingga lembut kemudian masukkan krim putar sedikit demi sedikit hingga habis dan krim menjadi kental dan gebu (speed mixer - medium).

*Campur sedikit butter(agak2) dan putar bersama bahan diatas supaya frosting agak keras dan mudah dibentuk



atau



500 gm creamcheese

250 gm butter anchor

250 gm gule icing

Putar hingge sebati



NOTA:

Jike tiade buttermilk dalam kotak boleh gune adunan ini ~ 1 cawan susu segar + 1 sudu makan cuka makan atau jus lemon dan biarkan selama 10 minit sebelum digunakan.

No comments:

Post a Comment

takkan baca jer....komen la sikit :)